Candidate of pedagogical sciences |
Candidate of pedagogical sciences in the specialty of theory and methods of teaching chemistry.
Teaching experience 20 years.
According to the results of attestation of pedagogical workers, I have the highest qualification category and the title of “teacher-methodologist”.
Winner of the competition “Curricula and manuals” for creative work “Electives” Chemistry in everyday life “.
Director of the Kaluga educational complex
“Secondary school of I-III degrees №10 – lyceum”
Kaluga City Council of Ivano-Frankivsk region
1.Федорів Т.М. Практичний підхід до проведення в школі факультативу “Хімія в побуті” //
Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки: Зб.наук.пр. – Київ –
Запоріжжя, 2001. – Вип.21. – С.236 – 238.
2.Федорів Т.М. Вивчаємо досвід впровадження факультативу “Хімія в побуті” // Наукові
записки Тернопільського держ.пед.університету. – Серія: Педагогіка. – 1999. – №3. – С. 199-204.
3.Тестові завдання з хімії для самостійних та контрольних робіт. 8–9 класи / Н.М.Городова
, Т.М.Федорів , Г.О.Кітайгородська та ін.– Донецьк :ТОВ “КІТІС”, 1998. – 130 с. (Гриф МОН
України).
4.Тестові завдання з хімії для самостійних та контрольних робіт. 10 клас / Н.М.Городова,
Т.М.Федорів, Г.О.Кітайгородська та ін. – Донецьк :ТОВ “КІТІС”, 1998. – 126 с.(Гриф МОН
України).
5.Тестові завдання з хімії для самостійних та контрольних робіт. 11 клас / Н.М.Городова,
Т.М.Федорів, Г.О.Кітайгородська та ін. – Донецьк :ТОВ “КІТІС”, 1998. – 148 с.(Гриф МОН
України).
6.Федорів Т.М. Введення в практику роботи загальноосвітньої школи факультативу “Хімія
в побуті” // Реформування освіти і школи: сутність, проблеми, перспективи. – Рівне: Тетіс, 1997. –
С.179–180.
7.Федорів Т.М. Дидактичні умови реалізації факультативу “Хімія в побуті” // Науковий
вісник Національного аграрного університету. – К., 2000. – С.131 –137.
8.Федорів Т.М. Професійна спрямованість шкільного факультативу “Хімія в побуті” //
Допрофесійна педагогічна підготовка учнівської молоді в контексті реалізації цільової
комплексної програми “Вчитель”: Зб.наук.-практ.матеріалів Всеукраїнської конференції в 3-х част.
– Дніпропетровськ, 1998. – Ч.2. – С.65–68.
9.Федорів Т.М. Факультатив “Хімія в побуті” як умова допрофесійної підготовки учнів
загальноосвітніх шкіл // Сучасна трудова та професійна підготовка шкільної молоді: Зб.наук.пр. –
Кривий Ріг, 1998. – С.100–102.
Methods of teaching chemistry
Lesson – the main form of organization of education at school. Types of lessons, their structure and analysis.
The program of the discipline “Methods of teaching chemistry in secondary school”.
Lecture 1. The education system in Ukraine. Legislation of a chemistry teacher. The purpose and objectives of the discipline “Methods of teaching chemistry in secondary school.”
Lecture 2. State standard of basic and complete secondary education.
Lecture 3. Methods of teaching chemistry.
Lecture 4. Types of lessons, their structure and analysis.
Lecture 5. Sample lesson planning. Scheme of analysis, self-analysis of the lesson.
Lecture 6. Classification of problems in chemistry and methods of solving them.
Lecture 7. Test of knowledge, skills and abilities in chemistry at school.
Lecture 8. Modern methods of teaching chemistry.
Lecture 9. Methodical features of studying the topic “Initial chemical concepts”.
Lecture 10. The concept of the most important classes of inorganic compounds.
Lecture 11. Alternative methods of teaching chemistry in specialized classes of natural sciences.
Lecture 12. Extracurricular work in chemistry.
Pedagogical credo:
To have the right to teach others, you must constantly learn yourself
Management credo:
Everything that is done with love is doomed to success
Life credo:
Treat people the way you would like to be treated
E-mail: tetiana.fedoriv@pnu.edu.ua
tеl: (0342) 59-61-69
76008, Ivano-Frankivsk city, Halytska Street, 201 (building 5D) Vasyl Stefanyk Precarpathian National University. Faculty of natural sciences.